Investeste în oameni !
Proiect cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013
Axa prioritara 1 Educatia si formarea profesionala în sprijinul cresterii economice si dezvoltarii societatii bazate pe cunoastere
Domeniul major de interventie 1.3 Dezvoltarea resurselor umane în educatie si formare profesionala
Titlul proiectului: Formarea continuă a profesorilor de limba română în societatea cunoașterii
Beneficiar: Inspectoratul Școlar Județean Botoșani
Numarul de identificare al contractului: POSDRU/87/1.3/S/63576
Formarea continuă a cadrelor didactice care predau limba română
Comunicat: 31.05.2013
Începând cu luna februarie 2013, cadre didactice care predau limba română în unități de învățământ preuniversitar din regiunile N-E și N-V participă la activități de formare continuă în cadrul proiectului POSDRU/87/1.3/S/63576 ,,Formarea continuă a profesorilor de limba romană în societatea cunoașterii".
Proiectul este implementat de către Inspectoratul Școlar Județean Botoșani în parteneriat cu Casa Corpului Didactic Cluj, Siveco Romania, Tehne - Centrul pentru Dezvoltare și Inovare în Educație.
Oferta de formare continuă prin intermediul acestui proiect s-a configurat prin:
- elaborarea și dezvoltarea a două programe de formare: Predarea inovativă a limbii române în societatea cunoașterii și Dezvoltarea profesională continuă pe componenta instruirii diferențiate a elevilor;
- validarea structurii și conținutului programelor de formare prin chestionare adresate unui grup reprezentativ de cadre didactice;
- acreditarea celor două module ale programului de formare;
- dezvoltarea cursurilor în formar digital și integrarea lor în portal www.lro.isjbotosani.ro;
- formarea și certificarea cadrelor didactice.
Scopul programelor de formare este de a contribui la creșterea calității activității didactice prin dezvoltarea competențelor cadrelor didactice care predau limba română în învățământul preuniversitar, de a proiecta și implementa un curriculum în concordanță cu nevoile și interesele elevilor.
Obiectivele asumate prin acreditarea programelor de formare vizează faptul că limba și literatura română în învățământul preuniversitar trebuie predată și însușită ca o disciplină de cultură generală, al cărei studiu nu are ca finalitate specializarea filologică a elevilor, ci formarea competenței de comunicare și a competenței culturale.
Validarea conținuturilor modulelor de curs aferente programului de formare s-a realizat prin aplicarea unui chestionar pentru 200 de cadre didactice (150 de profesori de limba și literatura română și 50 de învățători).
Administrarea chestionarului, colectarea răspunsurilor, analizarea și formularea concluziilor au reprezentat etape relevante pentru proiectarea curriculumului programului de formare.
Formarea continuă a cadrelor didactice care predau limba română cuprinde un traseu de dezvoltare a competențelor prin 2 programe de formare, printr-o succesiune tematică atractivă:
1. Predarea inovativă a limbii române în societatea cunoașterii - 89 de ore, 25 credite profesionale transferabile.
2. Dezvoltarea profesională continuă pe componenta instruirii diferențiate a elevilor - 89 de ore, 25 credite profesionale transferabile.
Profesorii de limba română vizați să participe la cele două programe de formare continuă sunt abilitați la nivel informațional și metodologic prin utilizarea de resurse diverse, astfel încât să sprijine dezvoltarea competențelor și atingerea standardelor profesionale prin:
- asimilarea și operarea cu noi cunoștințe științifice și pedagogice raportate la standardele curriculare;
- adaptarea la contextul profesional prin modalități inovativ-creatoare;
- asimilarea continuă de noi competențe descrise în standardele profesionale;
- proiectarea și realizarea demersurilor de dezvoltare curriculară intra și interdisciplinare.
Programul de formare urmărește dezvoltarea acelor competențe care permit atingerea standardelor profesionale și a standardelor de calitate, individualizând parcursul formării și punând accentul pe nevoile personale de dezvoltare.
Formarea cadrelor didactice care fac parte din grupul țintă al proiectului este concepută ca un continuum, fiecare cadru didactic participând la fiecare dintre cele două programe de formare acreditate, dobândind o gamă diversă de competențe.
Astfel, prin programul Predarea inovativă a limbii române în societatea cunoașterii, competențele dobândite vizează în principal abordarea inovativă a unor concepte precum: curriculum, strategii de comunicare didactică, metode moderne în activitatea de predare - învățare - evaluare și de stimulare a creativității elevilor, utilizarea softurilor educaționale în proiectarea activității didactice.
Prin programul de formare Dezvoltarea profesională continuă pe componenta instruirii diferențiate a elevilor, cursanții își completează competențele privind metode, tehnici și resurse utilizate în instruirea diferențiată a elevilor pentru obținerea de performanțe înalte și a celor cu cerințe educaționale speciale (CES).
Succesul implementării activităților de formare continuă este asigurat atât de resursele umane, respectiv o echipă de experți pentru curriculum și de formatori, cât și de resurse materiale generoase alocate fiecărui formator.
În plus, digitalizarea cursurilor și derularea acestora pe portalul proiectului - www.lro.isjbotosani.ro - asigură accesul facil pentru fiecare cursant la suportul de curs și la activități interactive. Din cele 89 de ore ale fiecărui program de formare, 27 de ore se desfășoară on-line, pe platforma proiectului, 58 de ore sunt destinate activităților față în față, iar 4 ore sunt destinate evaluării finale.
Evaluarea cursanților participanți la programul de formare se realizează pe baza unui portofoliu individual care evidențiază:
- modul în care un CDȘ (Curriculum la decizia școlii) este corelat cu nevoile clasei de elevi;
- utilizarea metodelor moderne de predare - învățare - evaluare;
- proiectarea didactică pentru stimularea creativității elevilor sau cu strategii personalizate de instruire diferențiată;
- integrarea TIC în activitatea didactică;
- adaptarea curriculară pentru elevii capabili de performanță sau pentru elevii cu cerințe educaționale speciale;
- elaborarea unui plan de carieră.
Participarea cadrelor didactice care predau limba română - în învățământul primar și secundar - la formarea continuă oferită în cadrul proiectului ,,Formarea continuă a profesorilor de limba romană în societatea cunoașterii" constituie o oportunitate de a descoperi un nou sens al dezvoltării profesionale și personale.
Cadrele didactice care predau limba română care nu s-au înscris până la data de 31 mai 2013 la programele de formare derulate în cadrul proiectului au posibilitatea de a se înscrie până la data de 10 iunie 2013.
Informații suplimentare despre înscriere găsiți aici: conditii inscriere.
Comunicatul complet: http://iteach.ro/anunturi/43233/
|