Centrul pentru Inovare în Educație

Centrul pentru Inovare in Educatie   (TEHNE Romania)
TEHNE.ro   >   proiecte   >   [FS1] Formarea continuă a profesorilor de limba română în societatea cunoașterii



Programe
Proiecte
Activități
Parteneri și colaboratori
Despre TEHNE
Centru de presă
Contact

Investeste în oameni !
Proiect cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013
Axa prioritara 1 „Educatia si formarea profesionala în sprijinul cresterii economice si dezvoltarii societatii bazate pe cunoastere”
Domeniul major de interventie 1.3 “Dezvoltarea resurselor umane în educatie si formare profesionala”
Titlul proiectului: “Formarea continuă a profesorilor de limba română în societatea cunoașterii”
Beneficiar: Inspectoratul Școlar Județean Botoșani
Numarul de identificare al contractului: POSDRU/87/1.3/S/63576

Formarea continuă a profesorilor de limba română în societatea cunoașterii

Proiect POSDRU 87/1.3/S/63576

Beneficiar:
Inspectoratul Școlar Județean Botoșani
Parteneri:
Centrul pentru Dezvoltare și Inovare în Educație - TEHNE
SIVECO Romania
Casa Corpului Didactic Cluj

DESCRIERE

Proiectul “Formarea continua a profesorilor de Limba Româna în societatea cunoasterii” este implementat de Inspectoratul Scolar Judetean Botosani, în parteneriat cu Casa Corpului Didactic Cluj, SIVECO România si Centrul pentru Dezvoltare si Inovare în Educatie – TEHNE România, cu sprijinul financiar al Fondului Social European, Axa prioritara 1, Domeniul major de interventie 1.3. - „Dezvoltarea resurselor umane din educatie si formare”.

Este un proiect centrat pe dezvoltarea profesionala a cadrelor didactice, prin oferirea de oportunitati de formare în domeniul proiectarii, implementarii si evaluarii curriculum-ului national si al instruirii diferentiate.

Coordonatele care au determinat pregatirea si implementarea acestui demers complex de formare sunt date de nevoia pregatirii cadrelor didactice în raport cu dezvoltarile recente din stiintele educatiei, pe de o parte, si cu politicile si instrumentele europene din domeniul limbilor si implicatiile acetsora asupra didacticii limbii române, pe de alta parte.

Formarea continua a cadrelor didactice trebuie permanent armonizata cu tendintele majore ale reformelor curriculum-ului, cu dezvoltarile din domeniul psihologiei învatarii si cu tehnologia informatiei si comunicarii. Politicile educationale nationale si europene subliniaza importanta educatiei de calitate pentru toti, a relevantei curriculum-ului din perspectiva individuala si sociala, a centrarii activitatii didactice pe elev si adecvarii acesteia la nevoile fiecaruia.

In contextul aplicarii noilor programe de limba si literatura româna, centrate pe formarea la elevi a competentelor specifice, derivate din cele generale si circumscrise celor opt competente-cheie prevazute de Cadrul Comun European de Referinta pentru Limbi, proiectul, prin activitatile de formare, are rolul de a-l orienta pe profesor în activitatea de predare-învatare-evaluare. Formarea va viza elemente de psihologie a învatarii, curriculum, cât si întelegerea si aplicarea prevederilor politicilor lingvistice în toate tarile din cadrul Uniunii Europene.

Activitatile de formare vor sustine întelegerea faptului ca limba si literatura româna în învatamântul preuniversitar trebuie predata si însusita ca o disciplina de cultura generala, al carei studiu nu are ca finalitate specializarea filologica a elevilor, ci construirea competentei de comunicare si a competentei culturale. Prin aplicarea noilor programe, profesorii trebuie sa aiba în vedere monitorizarea progresului elevilor în privinta construirii competentei lor culturale, care asigura constientizarea particularitatilor identitatii proprii, în raport cu identitatea nationala.

Cercetarile din ultimele decenii, precum si corelatiile între datele oferite de evaluarile internationale (TIMSS, PISA, PIRLS) au aratat ca investitia în formarea profesorilor produce în timp efecte pozitive atât la nivelul cadrelor didactice, cât si la nivelul elevilor si sistemului de învatamânt în ansamblu. Calitatea formarii profesorilor este un factor determinant, dar nu singurul, în ameliorarea performantei elevilor si cresterea standardelor educationale.

Printr-un program de formare continua modern, proiectul contribuie la dezvoltarea competentelor pedagogice si de didactica Limbii Române.

Valoarea adaugata a proiectului consta în:

  • relevanta continutului formarii, dezvoltat în raport cu tendintele actuale din stiintele educatiei si din domeniul limbilor;
  • adecvarea metodologiei de formare la particularitatilor cursantilor, cu accent pe valorificarea experientei acestora, pe schimbul de idei si transferul de bune practici;
  • flexibilitate din punct de vedere al gestionarii timpului, îmbinând activitatile fata-în-fata cu cele facilitate de mediile virtuale de învatare;
  • îmbinarea elementelor teoretice cu activitatile practice.

Proiectul urmareste sa dezvolte cadrelor didactice care predau Limba Româna competentele de a implementa curriculum-ul scolar si de adecva instruirea la particularitatile elevilor.

Proiectul îsi propune:

  • sa dezvolte si sa transpuna în fomat digital doua module de curs, unul vizând abilitarea în domeniul curriculum-ului, altul dezvoltarea profesionala continua pentru asigurarea instruirii diferentiate a elevilor;
  • sa desfasoare activitati de formare continua implementând cele doua module dezvoltate;
  • sa asigure calitatea programului acreditat de formare continua;
  • sa faciliteze schimbul de experienta si formarea continua prin intermediul unei platforme colaborative dedicata cadrelor didactice participante la formare si prin intermediul a doua conferinte nationale.

Programul de formare îmbina activitatile fata-în fata cu aplicatiile online, oferind astfel mai multa flexibilitate în organizarea timpului de formare si a activitatilor.

În urma parcurgerii celor doua cursuri, profesorii vor fi mai bine pregatiti pentru implementarea curriculum-ului scolar si pentru adaptarea acestuia la particularitatile elevilor.

Grupul tinta îl constituie cadrele didactice care predau Limba Româna, din regiunile:
• Nord-Est (Bihor, Bistrita Nasaud, Salaj, Cluj, Maramures, Satu Mare).
• Nord-Vest (Suceava, Neamt, Bacau, Botosani, Iasi, Vaslui)

Pe termen mediu si lung, proiectul urmareste sa contribuie la cresterea calitatii sistemului de învatamânt, printr-o mai buna pregatire a cadrelor didactice. Oferind profesorilor programe de formare de calitate, se sustine motivatia si performanta acestora, reducându-se riscul parasirii profesiei si încurajând tinerii sa adopte cariera didactica.



TEHNE.ro   >   proiecte   >   [FS1] Formarea continuă a profesorilor de limba română în societatea cunoașterii
  ©   Centrul pentru Dezvoltare si Inovare in Educatie
 
  VPS Windows